משבר הנפט כבר כאן

אם עד לפני כמה ימים אפשר היה להדחיק את עליית מחירי הנפט, היום כבר אי אפשר להתעלם. נכון, לפני 10 ימים (בערך) הפגינו דייגים במדריד, וחילקו דגים בכיכרות כדי להמחיש את השחיקה של הרווח הדל שלהם, עקב עליית מחירי הדלק. אבל זה היה במדריד, ובבוקריה לא היה רמז למחסור.

לפני כמה ימים נהגי המשאיות העצמאיים חסמו כבישים בהפגנות. מעבר לעובדה שאדם נהרג אתמול במהלך ההפגנות, מה שהביא לתגובה משטרתית אלימה שהשאירה לא מעט מפגינים ושוטרים בבית החולים, עכשיו מרגישים את השביתה קרוב לבית. הסופרים מתרוקנים, ואנשים קונים בהיסטריה של מחסור. למרות ששביתות כאלה נפתרות מהר (יחסית), כי אי אפשר לשתק את המדינה כולה במשך יותר מיומיים-שלושה, השביתה הזו משפיעה יותר. אמנם לפני שנתיים ראינו שביתות של נהגי משאיות (כשהנפט עלה משלושים לששים דולר לחבית), אולם אלה לא הגיעו לעוצמה שראינו בימים האחרונים. גם התגובה ב"רחוב" לא דומה.

כבר הרבה זמן אני מסתובבת עם הרגשה שהמשבר מתקרב, ועכשיו, כשהוא באמת מגיע, למרות שאני לא מופתעת, מפחידה אותי העוצמה שבה הוא הולך להכות, בכולנו. למרות שזה לא רק זה, יש משהו מפחיד בסופר ריק, אפילו אם אני יודעת שמחר-מחרתיים האספקה תחזור לסדרה, כי יש הסכמה עקרונית להפחתה במיסוי על הדלק.

5 תגובות ל-"משבר הנפט כבר כאן"
  1. גיא

    אין ספק שהמשבר הזה, שנוצר מתוך הרבה יהירות והתנשאות של המערב, פוגע עכשיו בעוצמות שעוד לא הכרנו. אני לא חושב שאנשים מבינים לאשורן את הבעיות שעליית מחירי הנפט תביא איתה. הקטע הוא, שכרגיל אצלינו, מלבד נהגי המשאיות שאיימו לשבות בגלל עליית מחירי הסולר, כולם טומנים את הראש בחול, כאילו כלום לא קורה. בישראל, כמו בישראל.

  2. vandersister

    מה שמפחיד אותי ממש הוא העובדה שהממשל שלנו עסוק ב, תסלחי לי, משחקים בקקה וכל מיני תחבולות פנים-מפלגתיות, במקום לדאוג לעתיד שלנו. ומה שמפחיד עוד יותר הוא שאנחנו כפי הנראה התעייפנו מלהגיב או למחות. הפגנות אלימות זה דבר נורא, אבל לפחות אצלכם אנשים קמים ועושים מעשה, ומשמיעים את קולם 🙁 ואצלנו, כל הקלקלות והשחיתויות כבר לא מרגשות אף אחד. ובסוף כולנו נאכל אותה ביחד.

  3. efyska

    אצלנו עדיין לא מרגישים כלום… 🙄

  4. גיא

    אחת הסכנות המיידיות שלנו, הנובעת בדיוק ממשבר הנפט – זה שגורם לגורמים מוסלמים בעולם כולו לגרוף אלפי-מליארדי דולרים, וע"י כך לקנות שקלים ודולרים, ולהציף את השווקים המערביים במטבעות המקומיים, מה שבסופו של דבר עלול לגרום לקריסת המשק שלנו. העניין הוא שזה כבר בתהליכים. אבל מה קורה אצלינו בארץ? בבנק ישראל מאוד שמחים על העובדה שהשקל מתחזק. אף אחד לא מסוגל לראות מטר קדימה, ולהבין מה קורה למטבע שמתחזק יותר מדי (מטבע שמתחזק יותר מדי גורם לירידה ברמת החיים בסופו של דבר, בעיקר כי המשכורות לא עולות בהתאם. כח הקניה יורד).

    אז מה, וואנדר – זה מפתיע אותך? הרי אצלינו לא מסוגלים להריח שום דבר שלא נמצא ממש מתחת לאף.

  5. CrazyVet

    גיא, גם אם הם לא מתערבים בסחר מט"ח, לעליית הנפט יש השפעה משמעותית. אינפלציה, ועוד מטורפת. אני לא יודעת מה קורה בארץ, אבל פה המחירים עולים בקצב מפחיד. מזון, בעיקר, אבל משם זה מתחיל וגורר את כל שאר הסקטורים.