מוגן: מה את/ה היית עושה?

אתמול הגיעה אלינו כלבה שהופנתה ע"י הווטרינר הפרטי בעקבות התמוטטות אקוטית. בבוקר היא פשוט "נפלה" ולא הסכימה ללכת . זו כלבה מעוקרת בת 12 ללא היסטוריה של מחלות, למעט קשיי נשימה בארבעת החודשים האחרונים. בכלבה מבוגרת הדבר הראשון שאנחנו חושבים עליו הוא בעיית לב.

אז קודם כל לקחנו לה דם, והחלטנו לעשות לה EKG, בדיקת לחץ דם וצילום חזה. ה-EKG והלחץ דם היו תקינים. בצילום בית חזה ראינו ריאה אחת מלאה בנוזל. במקביל קיבלנו גם את תוצאות בדיקות הדם, שהראו מדדי כליה גבוהים. החלטנו להכניס אותה לאולטרסאונד, בו ראינו גידול בבלוטת האדרנל, שחוסם את הוריד החלול האחורי (Caudal vena cava).

אז יש לנו כלבה עם קשיי נשימה, בעיית לב, כשל כליה וגידול באדרנל. מה עושים במקרה כזה? היא לא מועמדת לניתוח במצבה הנוכחי, וגם אילו הייתה יציבה הניתוח הוא "הירואי" – הסבירות להצליח להוציא את הכלבה בחיים ממנו היא נמוכה מאוד.

ישבתי וחשבתי מה עושים במקרה כזה. זו כלבה מאוד אהובה, ובעליה היו רוצים לנתחה, אילו הייתה יציבה מספיק. אבל המצב הכללי שלה חמור מאוד, וספק אם ניתן בכלל לייצבה מספיק כדי לנתחה. האם נכון יותר להשאיר אותה מאושפזת, בידיעה שייתכן שאשפוז זה לא ייספק את התוצאות הרצויות? או שמא עדיף לשלוח אותה הביתה, שתהייהרגועה בביתה, כי בית החולים אינו מקום רגוע ונעים עבור החיות?

אני לא יודעת מה הייתי מחליטה במקרה כזה. אחד הרופאים אמר לי, שהוא (בהיותו וטרינר), היה מנסה לייצב אותה בבית, ובמידה ואמצעים אלה מצליחים לייצבה, לנסות לנתח. אני חשבתי קצת אחרת – יותר בכיוון של טיפול תומך הביתה, והרדמה כשהכלבה מגיעה לסבל משמעותי.

היא חזרה הביתה, ואני מעריכה שהיא לא תאריך ימים. המקרה שלה השאיר אותי עצובה מאוד, כי היא הייתה כלבה מאוד חמודה ואהובה (רואים את זה על הבעלים, איך הם מדברים על הכלב, או עם הכלב). עצוב לדעת שלפעמים אי אפשר לעשות כמעט כלום, למרות שזו דרך הטבע וכולם בסוף מסיימים איכשהו.

4 תגובות ל-"מוגן: מה את/ה היית עושה?"
  1. אור

    אם זו הייתה הכלבה שלי הייתי עושה הכל, אבל הכל בשביל להציל אותה.

  2. almost30

    במקרה הזה לא הייתי רוצה להיות במקום הבעלים, הכאב לב גדול בכל מקרה. אני לא בטוח שהייתי ממליץ לנתח בכל מקרה, רוב הסיכויים שהכלבה תסבול יותר ועוד לאורך זמן. אני גם כנראה הייתי פונה להרדמה כפתרון אחרון על מנת למנוע סבל נוסף.

  3. xslf

    אני ממש לא מקנאת בבעלים 🙁

    האינסטיקנט שלי אומר לנסות לייצב אותה כמה שאפשר בבית, ואם היא מתייצבת (ומראה רצון לחיות-ראיתי כבר בעלי חיים שהיה די ברור שהם לא רוצים לחיות), אז לנתח.

  4. CrazyVet

    זו הייתה דעתי בדיון ההיפותטי שניהלנו. לפעמים (אולי יותר נכון לומר תמיד) קשה להחליט בצורה שקולה בסיטואציות האלה, כי מעורבים בה הרבה רגשות, ועל זה נוספת היכולת באמת "לגזור גורלות" שיש במקרה של בעל חיים חולה, שאינה קיימת אצל בני אנוש.