בזיון צהוב

ברכות ואיחולים למכבי תל-אביב לרגל עלייתם לפיינל פור במדריד. באמת, סחטיין. אבל האוהדים החוליגנים שלהם – אותם באמת היה צריך להרחיק. התנהגות כזו מחפירה לא ראיתי כבר הרבה זמן. מאה אוהדים שמחכים בנתב"ג לקבוצה, ומקבלים אותה בקריאות היחו פוטה, קטלוניה אס אספניה? מי אתם, חולירות, לצעוק דברים כאלה? איזו מין התנהגות ספורטיבית זו? איך הייתם מגיבים אם היו מחכים למכבי בדל פראט* או בבראחס** אולטראס*** שצועקים "ישראל זה פלסטין" ו"בני זונות"? אנטישמים, עוכרי ישראל הייתם קוראים להם.

עבור אנשים רבים, ספורט הוא חיבור בין תרבויות. לא מעט אנשים פה בספרד לא מתעניינים במיוחד במתרחש בשאר העולם (חוץ מספורט), חלקם לא משכילים מאוד, כך שרוב ידיעותיהם לגבי מדינת ישראל מתגבשות בהתאם למהדורות החדשות בטלויזיה המקומית, והאירוע הנ"ל קיבל כיסוי נרחב. מיותר לציין שהתקשורת בספרד ככלל, ובקטלוניה בפרט, אינה פרו-ישראלית בלשון המעטה. כך שהתדמית שלנו גם כך אינה חיובית במיוחד, ואירועים כאלה אינם תורמים לה.

רק תחשבו, תנסו להבין, איזו בושה זו שמקומיים שואלים מה הקטע עם האוהדים של מכבי, כי הם ראו את זה, וחושבים, שהכל אצלנו חייב להיות "מלחמה כל הזמן".

פשוט בזיון. לפעמים צריך להוציא את הראש מהתחת ולחשוב, ויותר חשוב, להתנהג כמו בני אדם.

התנצלות לאוהדי מכבי השפויים – אין לי שום כוונה לפגוע, כל הטענות מופנות אך ורק לחוליגנים.

*דל פראט (Del Prat) – שדה התעופה של בארסה
**בראחס (Barajas) – שדה התעופה של מדריד
***אולטראס – חוליגנים בספרדית

14 תגובות ל-"בזיון צהוב"
  1. Ira Abramov

    לצערי אכן בשביל הרוב הישראלי המכוער, מלחמה נראית כמודוס אופרנדי נוח ושימושי, כמו אחינו הפונדמנטליסטים בארצות ערב ובחגורת התנ"ך האמריקנית, רק שאצלנו זו הפכה למטרה במקום דרך. תחשבי על זה כמו על הילד הקטן עם רגשי הנחיתות שמקלל ובורח, ואח"כ מספר שהוא ניצח בקרב.

    עצוב…

  2. Ira Abramov

    הי, היתה כאן תגובה ונעלמה לי?

  3. עירא

    נראה לי שהחיבור לOPENID זורק תגובות לפח 🙁 הנה אני מנסה בשלישית לכתוב תשובה, הפעם ללא URL…

  4. עירא

    אוף, אכן תגובות עם URL עפות לפח. כתבתי שהמלחמה הפכה אצל ישראלים רבים לדרך חיים ולמטרה, ובזה לצערי אנחנו מזכירים לי את הפונדמנטליסטים בארצות שאנחנו הכי אוהבים לשנוא. עצוב ומפחיד, ואני מאחל לך שלא תאלצי לעולם לחזור לקלחת הדבילית הזו שכאן.

  5. CrazyVet

    היי עירא, התגובות שלך חיכו לאישור, פעם ראשונה שאתה מגיב עם ה-URL\מייל האלה אצלי?

    אני לא חושבת שפה יש אנשים הרבה יותר טובים (לא חסרים ניאו נאצים ושאר חולירות, במיוחד בספורט – אפילו יש תיעוד מצולם של ראול מריאל מדריד עם דגל נאצי). בכל זאת, לדעתי אנחנו צריכים לשלוט בעצמנו יותר, מאחר וזכוכית מגדלת משקיפה עלינו בכל רגע נתון. נרצה או לא, יש "קרב הסברה" ואנחנו מפסידים בו, וצריך לנסות להימנע מתקריות מביכות כאלה, שרק עושות רע.

  6. Ira Abramov

    לא, זה הURL הקבוע, רק מקודם לא עבדת דרך OPENID.

    ולגבי קרבות הסברה, זה לא מה שימוטט את התדמית שלנו. יש לנו את התדמית השניה הכי גרועה בעולם (רק אירן יותר גרועה) לפי סקר הBBC מהשבוע שעבר. לצערי אין מה להתרגש מהאידיוטים האלו, אני לא חושב שחבורת חוליגנים של ספורט משנה במשהו את התדמית הלאומית. הממשלה שלנו עושה דברים גרועים בהרבה.

  7. CrazyVet

    שיניתי את ההגדרות, אמור לעבוד.

    אני לא יודעת מה המצב במקומות אחרים, רק פה. פה, הרבה מאוד אנשים לא מודעים בכלל למה קורה במזרח התיכון. הם פשוט "יודעים" שאנחנו רעים וחושבים שכל אחד מאתנו הורג אנשים על ימין ועל שמאל (גם אותי שאלו אם הרגתי במהלך השירות הצבאי). בנוסף, יש להם ידע היסטורי אפסי, מוטה ומוטעה. בלי ידע היסטורי, ועם המידע שאנשים אוספים בתקשורת, לא מפליא שזה מה שאנשים "יודעים" על המצב. כשזה המצב הבסיסי, כשקורים דברים כאלה, יכולה להיות להם השפעה הרבה יותר גדולה (באופן יחסי לחשיבות הריאלית) מאשר גיבובים של פוליטיקאים. כפי שציינתי, יותר אנשים ציינו את האירוע הזה בפנינו (כלומר, שני אנשים בערך), מאשר למשל את פריצת הגבול במצרים, ההתקפות בעזה או ההתנחלויות בגדה.

  8. vandersister

    לא פעם תהיתי למה החוליגנים נמשכים לספורט, ולחלופין למה סוגים מסוימים של ספורט מושכים חוליגנים. אפשר לראות את זה בעיקר בכדורגל, אבל גם בכדורסל, וזה מצער ביותר. איכשהו נראה לי שאם אירוע ספורטיבי כלשהו דורש כוננות מיוחדת של מחוז שלם במשטרה, כי סביר להניח שאנשים יתפרעו, ייפצעו, יזרקו חזיזים וחלילה גם יהיו בסכנת מוות – אולי זה אירוע שלא צריך לקיים אותו מלכתחילה 🙁 ובטח שזה לא תורם לדימוי הגלובלי שלנו, שמעורער גם ככה.

  9. efyska

    איזה בושות. מצויין שכתבת את הפוסט הזה. לדעתי הוא חייב לבוא לידי ביטוי בשיעורי חברה, בכל בית ספר בישראל, כי שם מגדלים את הדור הבא של החוליגנים…
    ישראל במבט של זרים מבחוץ היא ארץ עם חוליגנים, חולות עם גמלים, רובים ונשיא שכנראה אנס (וזה לא שמעון פרס…) נ ה ד ר. 😈

  10. חסמינה

    אני מסכימה שההתנהגות מבישה, מביכה וחסרת טעם. אבל אני מבינה שלא ראית את המשחק בברצלונה.. בקהל הונפו יותר מדגל פלסטין אחד, ונקראו קריאות גזעניות נגד ישראל. לא שזה מצדיק התנהגות מכוערת כזאת מצד אוהדי מכבי, אבל אפשר גם להראות את הצד המגעיל של אוהדי ברצה באותה נשימה!

  11. CrazyVet

    ואנדר, יש משהו בדברייך. אפשר לשמוח שהחוליגנים האלה רק הסתפקו בצעקות, ולא התחילו מהומות או שום דבר בסגנון. פה כל פעם שיש משחק עם קבוצה סקוטית הבירה נגמרת בבארים של הרמבלאס ופלאסה קטלוניה הופכת למשתנה ציבורית. גועל נפש.

    אפיסקה, אני שמחה שאת מבינה ללבי. כנראה זו פרספקטיבה שמקבלים רק כשיוצאים קצת החוצה.

    חסמינה, אני לא מצפה למשהו אחר במשחק פה בבארסה. אני מכירה את החומר האנושי פה ואני יודעת שגם פה יש זבלי אדם. אבל בשונה מבארסה, אנחנו נמצאים תחת זכוכית מגדלת וכל שטות קטנה כזו תקבל הרבה יותר סיקור מאשר משמעותה האמיתית. כמה סיקרו בארץ את המשחק של בארסה מהבחינה הזו שהיו שם כמה חוליגנים אנטי-ישראליים? האם זה באמת ישפיע על הבחירה בבארסה כיעד תיירותי? יש לזה משמעות מבחינת יחסי קטלוניה-ישראל? לא ממש, אבל מהצד שלנו, כן. אין מה לעשות, לא קיימים כמעט יחסים סימטריים, והמצב של ישראל מול רוב העולם הוא כזה של אסימטריה קיצונית. אבל זה המצב וצריך להיות מודעים לזה, ולהתנהג בהתאם.
    אה, ולא פחות חשוב, לדעתי טיעון "גם הם עושים את זה" לא קביל. לא רוצה להישמע סבתא, אבל את "ואם הם היו קופצים מהגג?" די ממצה את העניין.

  12. גיא

    ואנדר – רק אמרת חוליגנים בכדורגל, ותראי איך נגמר אתמול המשחק של בית"ר (כאשר המושג "נגמר" מתאר משחק שלא הסתיים בזמן הראוי, אלא 5 דקות לפני זה בגלל שעטת האוהדים למגרש).

    Crazy, את צודקת. יש לכל דבר קטן כזה השפעה גלובלית. אי אפשר להתעלם מהעובדה שאנחנו לא נמצאים בתוך הקופסה הקטנה שלנו יותר. מישהו צריך להתעורר פה ולהריח את העולם החדש. העולם הזה מלא בתקשורת מיידית והמונית, שמקבלת תהודה מיידית עם כל אירוע, מוטה ככל שיהיה. ההסברה בישראל היא אחד הכשלונות הצורבים ביותר בעולם המערבי ה"נאור". במקום לנסות להפוך את התוצאה, כרגיל – אנחנו חופרים את הקבר שלנו במו ידינו, ואחרי זה מסתכלים על העולם בפליאה וצועקים "אנטישמיות" בגרון ניחר.

    ספורט הוא ממזמן לא "רק" ספורט. ואולי צריך פה איזו סטירת התעוררות. הגיע הזמן שיסתכלו אצלינו לכיוון בייג'ינג, כי זו הדוגמא הכי עדכנית והכי גלובלית שראיתי בעשורים האחרונים. ספורט, כמו האירוויזיון בשעתו, הפך לפוליטיקה כלל-עולמית. התעלמות מזה, ומהנעשה סביבו, היא חטר שאנחנו נשלם עליו ביוקר (אם עדיין לא שילמנו).

  13. חסמינה

    יקירתי, את שאלת – איך הייתם מגיבים אם אוהדי בארסה היו ממתינים באל פראט וצועקים "ישראל היא פלסטין", ובכן, הם עשו את זה, אבל במגרש. וזו היתה דרכם (נוראית ומזעזעת, מסכימה) של אוהדי מכבי להגיב. אני לא חושבת שמה שישפיע על מדינת ישראל כיעד תיירותי הוא דווקא אוהדי מכבי. החדשות פה מוטות בצורה מזעזעת, ולמרות שאני לא מאמינה שמדינת ישראל היא טלית שכולה תכלת, זה מאוד מקומם אותי לראות בחדשות שאנחנו "לא מכניסים לעזה דלק, וחצי מליון איש יהיו בחושך" ושוכחים לציין ששבוע לפני היה פיגוע במסוף הדלק. הדבר היחיד שאני יכולה לעשות נגד זה זה לשלוח לכל הספרדים שאני מכירה כל פיסת הסברה נורמלית שאני מוצאת באינטרנט ולעשות למדינה שירות שאני לא רואה שהיא עושה בשביל עצמה (או בשבילנו יותר נכון). דרך אגב, גם בן זוגי מתקומם על החדשות – מכיוון אחר, לדעתו מציגים לרעה את חבל הבסקים כאיזור רוחש טרור, וגם זה לא משקף לגמרי את המציאות. לעומתי, הוא קצת יותר פעלתן ושולח מכתבים לתחנות הטלוויזיה בתרעומת (הוא גם שלח מכתב לאל ג'זירה בתגובה על סיקור קצת אנטישמי), סטיתי מהנקודה קצת, סליחה.

  14. CrazyVet

    חסמינה, אני מבינה שבמגרש החוקים שונים, ואני לא מתייחסת להתנהגות במגרש, גם אם היא הייתה קצת יותר אגרסיבית מהרגיל. בסך הכל, גם בלי הקונטקסט, זה היה משחק מכריע וטבעי שהקבוצות ישחקו באגרסיביות.
    אני מתיחחסת לעניין אחר, והוא ה"הפגנה" בשדה התעופה, והקריאות הלא-רלוונטיות. מפריעים הדגלים הפלסטינאים והקריאות הגזעניות? תקראו להם אנטישמים, גזענים, אבל מה הקשר להיחוס פוטה והמצב בין קטלוניה לספרד? צריך להיות ענייני, ולא לחפש סתם פרובוקציות, גם כשעושים לך עוול. זה הכל.

    כל הכבוד לחבר שלך, גם סבתא שלי מגויסת לעניינים כאלה, ושולחת מכתבים ל-TVE כשאלה משדרים אייטמים לא מדויקים וכו'. לי אין ממש זמן לזה, ורוב הזמן אני לא ממש צופה בחדשות פה. דיכאון צהוב (או ורוד, כמו שהם קוראים פה לתחום הרכילות).