Castellers de Vila de Gràcia

ביום ראשון, שהיה היומולדת של המשוגעת, היתה גם הדיאדה של קבוצת Castellers de Vila de Gràcia בה היא חברה. הדיאדה זה היום האחרון של העונה, והיא הזמינה את כל החבר'ה לאירוע. אני חורגת הפעם מהרגלי לשחרר את הפוסט במלואו ל-RSS, עקב עומס התמונות.

אז מה זה בעצם Casteller? אני לא כל כך יודעת איך לתרגם את זה, מאחר ולמלה Casteller אין תרגום בעברית. Castell היא טירה, או מבצר, בקטלנית, ו-Casteller הוא אדם שמשתתף באחת המסורות הקטלניות המוזרות ביותר, בניית מגדלים מאנשים. אני מצטטת מויקי, בתרגום חופשי:

Castell הוא מגדל אנושי אשר נבנה בדרך כלל בפסטיבלים עממיים ברחבי קטלוניה (ספרד). בפסטיבלים אלה מספר קבוצות (Colles castelleres) מתאספות ומנסות לבנות את המגדל המרשים ביותר.

מקור המסורת הזו הוא ב-Valls שבטראגונה (דרום קטלוניה) בסוף המאה ה-17. משם הנוהג התפשט לשאר מחוזות האזור ואף הגיע למיורקה. אולם הקבוצות המצטיינות נמצאות עדיין במחוז טרגונה.

ה-Castell נחשב מוצלח רק אם הוקם ופורק כהלכה. ההקמה נחשבת רק אם ה-Enxaneta (הילד בקומה האחרונה) מגיע לפסגה ומרים יד אחת (עם ארבע אצבעות פרושות, לסמל החירות של קטלוניה), יורד מהצד השני, ורק לאחר מכן יורד מהצד השני. רק לאחר מכן כולם יכולים לרדת, לפי סדר הקומות, באופן שדומה להחלקה על עמוד. ה-Castell נבנה על בסיס אנושי מחוזק שנקרא Pinya (אצטרובל וגם אננס בקטלנית). הפיניה מספקת למגדל האנושי את היציבות הנחוצה.

מדי ה-Castellers כוללים מכנסים לבנים, אבנט שחור שנכרך סביב המותניים (שמגן על אזור הגב התחתון וגם משמש עוגן למטפסים וליורדים), בנדנות אדומות מנוקדות (שנקשרות סביב פרקי היד, כדי למנוע פציעות באזור) וחולצות מכופתרות בצבע אחיד.

תאונות קורות לפעמים, אך בדרך כלל אינן חמורות. ב-2006 ילדה בת 12 נפלה במהלך בניית Castell ונהרגה. זו היתה התאונה הקטלנית הראשונה מאז 1981.

המוטו של ה-Catellers הוא "חוזק, יציבות, אומץ והגיון":

  • חוזק. Castellers בדרך כלל הם אנשים מוצקים. ה-Castellers הראשונים היו איכרים רגילים במאמץ גופני ונשיאת משאות.
  • יציבות. כדי לתמוך בקומות העליונות של המגדל תוך כדי השענות על הקומות התחתונות, חייבים להיות מאוד יציבים ולסמוך על אחרים.
  • אומץ. התכונה החשובה ביותר של ה-Castellers, במיוחד הילדים שמטפסים לגובה רב.
  • הגיון. הדרך היחידה לארגון מבנה מורכב שכזה היא תכנון מראש, והישמעות ל-Cap de colla, שמארגן את כל ה-Castellers.

אחרי כל ההסברים האלה, עדיין אין לי דרך טובה יותר להסביר את זה מאשר בתמונות. הקבוצה בחולצות כחולות היא ה-Colla של המשוגעת (Vila de Gràcia). הקבוצות האחרות גם הן מבארסה, אבל מאזורים אחרים בעיר. אם אתם רוצים לקרוא עוד קצת, האתר הזה שופע מידע.

Pinya

זו ה-Pinya שמשמשת כבסיס למגדל האנושי. חלק מהתמונות צילמתי מלמעלה, אחרי שהזדנבתי למרפסת של בניין העיריה של הרובע. שם עמד חבר מהקבוצה של המשוגעת, שגר איזה 12 שנה בארץ. החברות קצת צחקו עליי (עומדת במרפסת, מנופפת ל"פשוטי העם"… ) אבל למי אכפת? צילמתי יופי של תמונות.

קומה ראשונה

הקומה הראשונה במגדל שמורכב מחמישה אנשים.

קומה שנייה

הקומה השנייה.

קומה שלישית

קומה שלישית פלוס הרביעית בטיפוס.

פסגת המגדל

ובקצה המגדל – ילדה בת ארבע וחצי.

Grallers

 

תוך כדי בניית ה-Castell מנגנים ה-Grallers בחלילים מוזרים שנשמעים קצת כמו חמת חלילים.

Folre

ה-Catellers של סאנטס (Sants, רובע במערב העיר) בנו Castell שהוא בעצם עם Pinya כפולה ונקראה Folre. מעל Pinya רחבה בונים עוד אחת, ועליה בנוי ה-Castell עצמו.

אם תשימו לב, המגדל עצמו בנוי על ערמת אנשים!

הקצה של הקצה

הקצה של המגדל, מול בניין העירייה של הרובע.

Canine Casteller

ואי אפשר בלי איזה הולך-על-ארבע חמדמד…

ולסיום, אני מצרפת שני סרטונים. אחד, מהדיאדה של יום ראשון, בה רואים את ה-Colla של המשוגעת מקימה שלושה מגדלים, לפני הגראן פינאלה.

[youtube=http://www.youtube.com/watch?v=HGTApSvW7nA]

השני, של ה-Castellers de Vilafranca, אחת מהקבוצות החזקות ביותר בתחום. הסרטון מתעד את ה-Castell הגדול ביותר שנבנה אי פעם.

[youtube=http://www.youtube.com/watch?v=NIIzGnoYUtc]

טוב, אני לא ממש מצליחה לסדר את הסרטונים והעימוד של הפוסט. ניחא. בינתיים יפורסם כך, ואולי מתישהו אגלה איך לסדר את הדבר הארור הזה. אם יש לאשפי האינטרטנט מבינכם עצות…


יוהו! התוסף שהתקנתי מצליח לסדר את זה. תודה רבה, Viper's Video Quicktags.

 

3 תגובות ל-"Castellers de Vila de Gràcia"
  1. פזית

    אוף, למה השוויצרים לא כאלה מגניבים???

  2. R

    I can´t find the crazy there.. too bad, it could have been really really funny

  3. CrazyVet

    היא אי שם מתחת לכל החבורה, בתוך הפיניה. אבל יש לי כמה תמונות יפות שלה עם החולצה הכחולה והכל…