ההרצאה הראשונה שלי

אתמול עברתי את טבילת האש האקדמית שלי – ההרצאה הראשונה בקונגרס, גם אם קטן ועוסק רק בהיסטוריה של הווטרינריה. אבל כדי להבין איך הגעתי לשם – צריך לדעת את כל הסיפור.

הכל התחיל לפני מספר חודשים, כשאחד המרצים שלי לשעבר, משנה שנייה, חיפש אותי. הוא שלח לי מיילים לתיבה של האוניברסיטה (שאני לא נוהגת לפתוח), וכשזה לא עבד העביר לי מסר דרך המשוגעת (אותה מצא בבאר) שהוא מחפש אותי. לא ידעתי במה מדובר, ובטח לא תיארתי לעצמי שזה יסתיים כך.

הלכתי לפגוש אותו, לשמוע במה מדובר. הוא מזכיר החברה להיסטוריה של הווטרינריה בקטלוניה, והשנה תורם לארגן את הכנס השנתי הספרדי. כדי לגוון, ולא לערוך את הכנס בפקולטה כמו בפעמים קודמות, האגודה החליטה למקם את הכנס בג'ירונה (Girona), ועקב עברה היהודי של העיר, לנסות למקד את הכנס בווטרינריה ויהדות. מאחר ואני הסטודנטית היהודייה היחידה (נראה לי) ובוודאי הישראלית היחידה, הוא ביקש ממני עזרה באיתור חומר בנושא, ובאיתור אנשי קשר בארץ, אם יש בכלל.

כל העניין התגלה כהרפתקה מכיוון שמהר מאוד גילינו שהביביליוגרפיה בנושא מאוד מצומצמת, וגם החוקרים בארץ שאיתרתי לא ממש עוסקים בנושא. מחקר בהיסטוריה של הרפואה והיהדות לא חסר, אבל וטרינריה – לא. התחלנו לשאול את עצמנו אם חוסר התיעוד נובע מכך שהיהודים לא עסקו בטיפול בבעלי חיים, או שמא האיסור לעסוק במקצוע (שהיה קיים בספרד למשל) גרם לכך שהיהודים שעסקו בתחום עשו זאת בהסתר.

בהמשך, דיברתי עם כמה מרצים בקורט, שהמליצו לחפש את ספריו של ד"ר אריה שושן, שהקדיש את זמנו לחקר ההיסטוריה של הווטרינריה. מצוידת בעצה ביקרתי בספריית בית החולים בבית דגן, שם מצאתי את הספרים. כמובן, כל ספריו כבר מזמן לא נמכרים, לכן יצרתי קשר עם בנו של הד"ר שושן, חיים, בבקשה לקבל עותקים מספריו כדי ללמוד את הנושא יותר לעומק. מרבית הספרים עוסקים בהיסטוריה של הרפואה והווטרינריה בעולם היהודי, ובמקומם של בעלי החיים בכתבי ישראל.

לאחר קריאה במקבץ מספריו של הד"ר שושן, המרצה שלי ואני החלטנו שיהיה מעניין לספר קצת על הד"ר שושן, שבחייו שזורות קורות העם היהודי כולו. חשיבותו כחוקר היסטורי בתחום כל כך לא מוכר הצדיקה, לדעתנו, את העניין בו.

כך שהכנתי הרצאה קצרה (10 דקות) לקונגרס שהתקיים בסופשבוע הנוכחי. הייתי מאוד עצבנית, והעובדה שהזוגי חזר ערב קודם, בטיסה שהתאחרה ועם הרבה בעיות לצאת לא ממש הוסיפה. בכל זאת, ההרצאה הייתה מוצלחת מאוד, לפחות כך נראה לי. גם הפידבק שקיבלתי היה מוצלח. אני לא יודעת אם זו אינדיקציה לעניין, אבל רק אותי שאלו שאלות בתום ההרצאה.

ההרצאה שלי הייתה האחרונה בסשן הראשון. שמענו הרצאות על הרגלי התזונה של היהודים (שום דבר שלא למדנו בשיעורי תנ"ך), על הסיבות לכך שבעת כתיבת התורה לא יכלו לקבוע שהארנב טמא (כי מקורו בחצי האי האיברי) והכוונה באמת לשפן סלע, ועוד שתי הרצאות על רדיפת וטרינרים שנחשדו כיהודים בספרד ובמקסיקו.

מאחר והיינו שנינו הרוסים, החלטנו לטייל קצת בג'ירונה ולחזור לעיר. אני אישית הייתי צריכה לחזור בזמן כדי להגיע לשיעור הגרמנית שהתחיל בשש בערב. ג'ירונה מאוד נחמדה, אבל מאוד קטנה – בשעה וקצת טיילנו ברוב העיר העתיקה. באחת הפינות שמענו את המדריכה של קבוצת ישראלים מסבירה על הרמב"ן והרמב"ם ומדגישה את הנו"ן או את המ"ם בסוף כדי שאף אחד לא יתבלבל. מצאנו לנו איזו מסעדה נחמדה ודי מקורית, אבל קצת מבולבלת. במנה שלי שכחו את השום הירוק (Ajo tierno), התחליף הספרדי והשומי לבצל ירוק, ובסלט של הזוגי שכחו את גבינת הצאן. נו, מילא.

לשיעור הגרמנית הגעתי כבר הרוסה לגמרי, וזה עוד אחרי שנרדמתי ברכבת. מאחר ואני בדרך כלל לא מצליחה לישון בנסיעה, כנראה שהייתי די הרוגה. מהשיעור אני יכולה לציין את התובנה שיש מילים שפשוט נצרבות בזיכרון ההיסטורי, כי כשלמדנו את הפועל "לעבוד" – Arbeiten הדבר הראשון שקפץ לי לראש היה "העבודה משחררת" – arbeit macht frei. מוזר או מתקבל על הדעת?

12 תגובות ל-"ההרצאה הראשונה שלי"
  1. אמיר ד.

    מאוד מתקבל על הדעת אפילו. חקוק עמוק בזכרון הקולקטיבי שלנו. אני חובב גרמנית (כנראה בגלל היידיש בבית סבא וסבתא) ומילים כמו שנל, ראוס, רכטס, לינקס וכל השאר לנצח יעוררו בי תחושת אי נוחות בלשון המעטה.

  2. vandersister

    נושא ההרצאה נשמע מרתק. תמיד תהיתי מה העמדה ה"רשמית" של יהדות לגבי טיפול בבעלי חיים, כי לפחות בקרב קהילות דתיות בארץ לא נראה שהיחס טוב במיוחד…

    כל הכבוד על ההרצאה המוצלחת! 🙂

  3. CrazyVet

    אמיר, אני מניחה שיש איזשהו "חיווט" נעלם שמפעיל אותנו ככה. גם לי יש חיבה לגרמנית ולכן החלטתי ללמוד. גם העובדה שיש לי אזרחות גרמנית משפיעה. אבל בכל זאת ההרגשה הזו תפסה אותי לא מוכנה.

    ואנדר, זה נושא כל כך מורכב שיהיה קשה להסביר אותו בפסקא אחת. אבל אם צריך לסכם, היהדות מאוד מתקדמת יחסית לדתות אחרות ביחסה לבעלי חיים. אפילו חוקים שנראים לנו אולי מגוכחים היום (למשל "לא תבשל גדי בחלב אמו" שבגנו אסור לנו לאכול ביף סטרוגנוף לדוגמא) נבעו מחמלה כלפי בעלי החיים. גם צריך לזכור שהיהדות היא דבר אחד והיהודים הם דבר אחר לחלוטין – הפירוש שאחדים מהם נותנים כלל לא קשור לרעיון הראשוני, ההגיוני והיפה. אני אישית לא מאמינה, וגם לא שומרת מצוות. אבל אני יכולה להתחבר להרבה מאוד רעיונות ביהדות, אבל לא לאנשים שמקצינים אותם ולכן כבר לא ממש חיים לפיהם.

  4. vandersister

    אני מסכימה לחלוטין לעניין של דת לחוד – ואנשים דתיים לחוד. כשהמצוות המדוקדקות (על תלי-תלים של פרשנויות שנלוות לכל אחת מהן) הופכות לחשובות יותר מהרעיון המקורי, כל הרובד המוסרי ו/או ההגיוני מתערער, אם לא מתפוגג.

    יכול להיות שאני יורה באפלה כאן, אבל בין היתר נראה לי שהחוקים האלה קיבלו השראה (לפחות חלקית) מזה שהאנשים שכתבו אותם היו עובדי אדמה, רועי צאן ובקר, והיו מורגלים בנוכחות בעלי חיים ובטיפול בהם. לדעתי יש הבדל מאוד גדול בין כתיבת חוקים לגבי יחס לבעלי חיים בתור אדם שמכיר את בעלי החיים מקרוב ועובד איתם יום יום, לבין קביעת כל מיני פסיקות הלכתיות כאדם ששקוע בלימודי תורה ומעולם לא טיפל בפרה, סוס או חמור, או החזיק חיית בית קטנה. בצורה כזו, גם הפרקטיקה הדתית מקבלת אופי אחר שמחובר יותר לטבע. אבל כפי שאת אומרת, זה נושא עצום… סתם מגלגלת מחשבות 😉

  5. CrazyVet

    ואנדר, זה אכן היה כך. חיי היומיום בקרב היהודים בתקופת המקרא היו שונים מאוד מחייהם של האנשים שפירשו את כתבי היהדות בגלות. ואכן, אדם שאין לו מגע צמוד עם בעלי חיים אינו יכול להבין את הדינמיקה והאינטראקציה בין אדם לבעל החיים.
    זה באמת תחום ענק, אני מקווה שכשיהיה לי טיפה יותר זמן פנוי (מה שכנראה אף פעם לא יקרה 🙂 ) אוכל לשבת לעיין קצת יותר לעומק בספרים שעוסקים בנושא.

  6. efyska

    יפה לך, איך שנתת הרצאה מול אנשי הקונגרס. גם 10 דקות זה משהו.
    גם יפה לך כל עניין השפות. בתור מתקשה בשפות, אני מלאה בהערכה.

  7. CrazyVet

    נכון, גם 10 דקות זו התחלה.
    לגבי השפות, גילוי נאות – רק עכשיו התחלתי ללמוד גרמנית. האנגלית מבית הספר, הצרפתית מהתיכון, והספרדית והקטלנית מאז שעברתי לגור בבארסה.
    אני מתייחסת ללימודים (ולא רק ללימודי השפות) כמשהו מובן מאליו – לא מאמץ אדיר, וכל פעם מחדש שמישהו מביע את הערכתו אני מרגישה קצת מבולבלת כי מבחינתי אני לא מרגישה שונה או מהאחרים. אני מקווה שאני מסבירה את עצמי פחות או יותר, וזה לא נראה כמו איזה גמגום עלוב. טוב, בסך הכל זו הדרך שלי להיות נבוכה כשמחמיאים לי על משהו 😳

  8. אתון עיוורת

    סחטיקה!
    אני שוכבת פה עם הרגל למעלה ואת מסתובבת ומרצה בקונגרסים. ככה זה בחיים. נשמעת מעניינת החוויה שלך. גם אני אולי ארביץ איזו הרצאה בכנס בינלאומי בסוף השנה ולפני זה באיזה כנס קטן. הכל כמובן תלוי, בעד כמה אני אצליח לגייס את העצמי ולהתקדם עם התזה. צרה צרורה.
    וגם תתחדשי על השדרוג המוצלח.
    "המגבב" נראה קצת ביזארי…אבל אולי זאת רק אני…

  9. CrazyVet

    תודה תודה…

    השינוי עדיין לא סופי. עוד צריך לשנות גמה דברים, חוץ מה"גיבובים". תרגום מוזר.

    בהצלחה עם התזה 🙂 אני יודעת כמה קשה למצוא את הזמן לעשות את הדברים המעצבנים האלה, אפילו שבמקרה שלי מדובר סתם בהצגות מקרה ולא בדבר גדול כמו תזה.

  10. עירא

    א. מזלטוב על ההרצאה.
    ב. את ג'ירונה והגשר האדיר שלה אני זוכר לטובה. מקום חמוד. לא זוכר מה ההיסטוריה היהודית הארוכה שלו, אני זוכר רק את המקווה הקטן שם ועוד איזה בית (בית כנסת?) אבל פרטים לא קיבלנו כי הגענו כשמשרד התיירים שם סגור.
    ג. לגבי בישול גדי בחלב אימו – לא יודע אם זה קשור לחמלה. אם תשימי לב איפה זה מופיע בספר, זה לא בדיני כשרות האוכל אלא בין רשימת "לא תעשה" של טקסים כנעניים זרים. אחד מהם היה בישול גדי בחלב אימו – רק לא ברור אם הכוונה "גדי שעדיין יונק" או "גדי בתוך חלב" (בקמץ ופתח, כמו של תנובה) או שמא חלב (בשני צירה) במובן של שומן (כמו חלב של נרות). כך או אחרת, הפסוק מתייחס לאיסור לסגידה לאלילים זרים. היהדות מתייחסת לחמלה לבעלי חיים בפסוקים אחרים, אולי הידוע הוא "לא תחסום שור בדישו".

  11. CrazyVet

    עירא, אתה הרי יודע שפרשנות זה עניין של תפיסה. אותי לימדו שההוראה הזו, שאכן באה יחד עם רשימת "לא תעשה", נובעת מחמלה בסיסית כלפי החיה – לא תיקח לעז מניקה את הוולד, וגם תבשל אותו בחלבה, אותו היא מפיקה עבור הצאצא, מאחד וזוהי התאכזרות כפולה. זה הרציונל שהסבירו לי, ואני מעדיפה לקבל אותו על פני אחרים, ולו רק כדי להחזיק עוד קצת באמונה שהיהדות היא דת רגישה וחומלת (בבסיסה, בלי הפרשנויות המאוחרות יותר).

    ותודה 🙂

  12. עירא

    בתור יהודי אתאיסט, אני מקבל ערכים יהודיים רבים כטובים, אבל שום דבר לא אוטומטי.

    אגב לא רק הפרשנות המאוחרת בעייתית. בספרי במדבר, יהושע ושופטים יש קסנופוביה, גזענות ואכזריות משתפכת, ובעצם לאורך רוב התנ"ך קורים מעשי טבח נוראיים לשם שמיים או סתם כי ככה היו החיים. וזה הספר שאנשים טוענים שאמור להתבסס עליו החינוך של הדורות הבאים. מאוד כיף להיות סלקטיבי, ולקחת את "לא תבשל" ו"לא תחסום", אבל להתעלם מציוויים להשמדת עמלק וכל עמי כנען, או סיפור יהושע, חומות יריחו והטבח שקרה שם, יש עשרות אם לא מאות כאלו שם.