לעזאזל עם הצנרת וקצת על קטלוניה (והקטלנים)

כנראה שהעירייה עדיין לא סיימה לתקן את הבעיה בצנרת, כי עכשיו בדיוק חופרים לי מתחת לחלון עם פטיש אוויר. אההה! איך אפשר ללמוד עם הרעש הארור הזה (נפלאות הבידוד בבניינים בני קרוב למאה שנה, וצנרת כנ"ל). כמו שאמרתי פעם לזוג ישראלים ששהו בעיר במסגרת חילופי סטודנטים – בבארסה תמיד משפצים משהו – או את הצנרת מתחת לבית, או את החשמל, או את הדירה של השכנים, או ניקוי חזית בבניין ליד. אף פעם לא יהייה לך שקט, במיוחד אם אתה רוצה לישון מאוחר או מנסה ללמוד.

אם כבר, אנצל את ההזדמנות לספר קצת על הקטלנים (או קטלונים) וההבדלים בינהם לספרדים, לבקשתה של אתון עיוורת. בוויקיפדיה כתוב:

קטלוניה היא קהילה אוטונומית בפינה הצפון מזרחית של ספרד, גובלת בצרפת ועל חוף הים התיכון. בירתה היא ברצלונה. בשטחה פניני טבע רבות, כגון הקוסטה בראבה והצד המזרחי של הרי הפירינאים.

בימי הביניים הייתה קטלוניה ממלכה שהשתרעה על שטחים נרחבים בדרום צרפת ובאיים בים התיכון אולם עם התחזקות ההגמוניה הקסטליאנית בספרד ואיחוד הממלכות כוחה נחלש. כיום היא מהמדינות החזקות ביותר בספרד מבחינה כלכלית. לאחר המדינה הבאסקית ונווארה, קטלוניה היא מהמדינות הבדלניות ביותר בספרד ונהנית ממעמד אוטונומי כמעט בכל תחום. במקומות רבים ברחבי המדינה מקובל להניף את דגל קטלוניה לצד דגל האיחוד האירופי, ללא דגל ספרד. במהלך השנים 2004 ו-2005 התקיימו אף חרמות הדדיים בין הלאומנים הקטלנים והציבור הספרדי. אלו ניסו לסכל את מועמדות העיר מדריד למשחקים האולימפיים ב-2012 והספרדים הגיבו בהחרמת השמפניה הקטלנית, הקאבה. בתחילת 2006 הגיעה הממשלה הספרדית להסדר עם קטלוניה כי הם יוכרו כ"אומה" שתמשיך להכלל בספרד.

אני רוצה לתקן – החרמות בין ה"ספרדים" לקטלנים, שמתמקדות בנושא הקאווה (אחד ממוצרי היצוא החזקים של האזור) אינן קשורות כל כך למדריד 2012, אלא למהלכים פוליטים שהביאו לשינויים בחוקה הספרדית (Estatut בקטלנית או Estatuto בספרדית) לפני קרוב לשנה. שינויים אלה הרחיבו את האוטונומיה הקטלנית, והיו לרועץ בעיני הספרדים השמרנים (כי לקחו להם סמכויות) ובעיני הקטלנים הבדלניים יותר, כי הרחבת הסמכויות לא הייתה נרחבת דיה לטעמם.

כן, ניתן למצוא פה את דגל קטלוניה, בכל מקום אפשרי. בלא מעט מימות השנה, כמו יום סאנט-ג'ורדי (23 במרץ), הקדוש של קטלוניה, האוטובוסים של בארסה מקושטים בדיגלונים צהובים-אדומים, וביום האיחוד האירופי הם נושאים את דגל האיחוד ודגל קטלוניה.

הקטלנים הם בדלנים, אולם לא פנאטים כמו הבאסקים, הידועים באלימות פעולותיהם (ה"עדינים" בינהם "רק" שורפים כספומטים), אולם ישנה אחווה מאוד גדולה בין שתי הקבוצות. בהרבה מאוד מקומות ניתן לראות שלטים שאומרים "קטלוניה איננה ספרד", כולל בבארסה, שהיא מקום יחסית מתון. בכל מקרה, רובם פועלים במסגרת החוק (הווה אומר, מפלגות פוליטיות ושאר פעילויות לגיטימיות).

חברה יקרה שלי (להלן המשוגעת) מנהלת "מערכת יחסים" (אם אפשר לקרוא לזה כך), עם בדלן קיצוני, מטורף על כל הראש. הבדלנות הזו הולכת יד ביד עם עקרונות אנטי-סיסטמיים קשים ועיוורים (כמו ללכת מכות עם שוטרים, ככה בשביל הכיף, כדי להנות יותר מההפגנה) ועם שנאה די עיוורת לישראל – מתוך הזדהות עם הפלסטינאים והתנגדות לכיבוש. כמובן, שכל הדעות הללו מקורן בכמה מגזינים שאפילו לא טורחים לוודא עובדות היסטוריות בסיסיות, ויוצרים מיני תיאוריות קונספירציה ושאר ביאושים.

[הבהרה – התובנות הבאות לגבי הקטלנים והספרדים באות לייצג אמונות רחוב נפוצות בספרד, ואינן משקפות את דעותי].

הקטלנים, כאנשים, ידועים בספרד כאנשי עבודה, רציניים, קרירים מה, משעממים, יהירים וקמצנים (אני סבורה שזה נובע מריכוז היהודים באזור טרם גירוש ספרד, ומשיעורם הגבוה של אנוסים לאחריו). הקטלנים מחשיבים את הספרדים עצלנים, נהנתנים יתר על המידה, וקצת טיפשים. באופן כללי הם מחשיבים את עצמם יותר "אירופאים".

כמובן שכל ההכללות הללו חסרות כל תוכן, כי לאחר ההגירה הגדולה לקטלוניה בשנות הששים והשבעים, מעטים הקטלנים ה"אמיתיים" (נישואי תערובת וכיוב'). רוב מכרי פה הם צאצאי מהגרים מהתקופה ההיא – הם נולדו כאן, והוריהם – באקסטרמדורה, קסטיליה, אנדלוסיה, ולנסיה וגליסיה. מעט הקטלנים ה"אמיתיים" שאני מכירה, חדורי פטריוטיות. אבל גם ילדי הדור השני, כך שאי אפשר להסיק…

כדי להבין מדוע התפתחה כזו סלידה בין הקטלנים לספרדים, צריך להכיר את ההיסטוריה של ספרד, ואת הגיאוגרפיה שלה. חצי האי האיברי מחולק לחבלי ארץ שונים ע"י מספר שרשראות הרים. הפרדה זו אפשרה היווצרות של עמים, כל אחד באזורו, עם שפתו המקורית ותרבותו. האיחוד הכפוי עם ספרד, ומאוחר יותר כיבוש קטלוניה ע"י פיליפ החמישי (11 בספטמבר 1714) כירסמו בעצמאות הקטלנית. אותי תמיד משעשע (כל שנה מחדש) שאותו התאריך שמסמן את נפילתה של קטלוניה כנסיכות הוא יום חגה הרשמי של קטלוניה המודרנית.

עלייתו של פרנקו לשלטון לאחר מלחמת האזרחים בכלל חיסלה את שאריות האוטונומיה. קטלוניה הייתה אדומה-אנרכיסטית בתקופת הרפובליקה השנייה, והייתה אחד המעוזים האחרונים ליפול מול פרנקו. רק לאחר מותו של פרנקו, קטלוניה זכתה באוטונומיה, לאחר יותר משלושים שנות דיכוי. חשוב לציין, שחלק ניכר מהתנועות הלאומניות הספרדיות הן תולדה של הדיכוי הפשיסטי, כולל הבאסקים. קיימת סימביוזה מעניינת בין הלאומנים למפלגה השמרנית-ימנית PP, כי בלי הטרור הם די חסרי נימוקים. הם נפלו חזק בבחירות האחרונות לפרלמנט (כשזפטרו עלה לשלטון) בגלל הניסיון להטיל את האשמה של הפיגועים מדריד על ETA, במטרה לקצור הון פוליטי (אילו ETA היו מבצעים את הפיגוע, PP היו מקבלים הרבה יותר קולות).

השימוש בשפה הקטלנית תמיד היה סמן לאוטונומיה. לאחר הרקונקיסטה הקטלנית הפכה לשפה רדומה, ללא שימוש. התפוצה של השפה כיום מבלבלת, וצריך לזכור שמכיבוש קטלוניה (1714) עד המאה התשע-עשרה, עם הרנסנס של הקטלנים והתעוררות הלאומנות, השפה לא דוברה כלל (לכן היא "שמורה" יותר מהספרדית, ושומרת יותר מאפיינים לטיניים). קיימת טענה שמחיי השפה התייעצו עם בן-יהודה לגבי אסטרטגיות שונות להחדרתה מחדש, אולם לא מצאתי ראיות (מצד שני, לא חיפשתי מספיק לעומק).

סופסוף סיימו לחפור, ושקט. אני אחזור לאקולוגיה שלי.

ולעניין אחר. אני יודעת שאנשים נכנסים, קוראים ולא מגיבים. סבבה, אם אין מה לומר אז אין מה לומר. אבל אם יש, אפילו אם זו ביקורת, אשמח לשמוע, במיוחד על הפוסט הזה. ואם מישהו עולה על איזושהי טעות (אחרי הכל, אינני היסטוריונית, סוציולוגית או בלשנית), אשמח לתקן.


עדכון – זה החור שעשו לי מתחת למרפסת, אבל לפחות עכשיו יש מים…

May_June_2007_006.jpg

11 תגובות ל-"לעזאזל עם הצנרת וקצת על קטלוניה (והקטלנים)"
  1. שרון

    וואו. אין לי מה להעיר או לתקן, אבל בהחלט למדתי הרבה! 🙂

  2. כרמל

    אויש למה למדתי על קיומך רק עכשיו? אני באה לברצלונה ליממה לראות הופעה של מאנה ב-26 וקניתי כרטיס מתווך במחיר מופקע בגלל שלא היה לי קונטקט מקומי…

  3. CrazyVet

    רק ליממה? בארסה צריכה לפחות שבוע כדי להכיר על קצה המזלג.
    לבנות לך תוכנית ל-10 שעות בעיר? יש העדפות או דברים שכבר ראית?

  4. אתון עיוורת

    אני חושבת שחלק מהבעיות שלך עם התגובות הוא שאי אפשר לכתוב לך תגובות. כתבתי לך תגובה עכשיו והיא נבלעה. מחזיר אותי לימים קשים 😕
    אולי היא אצלך ממתינה לאישור?

  5. CrazyVet

    לא, לא הגיע לי שום דבר… אולי זה מסביר את מיעוט התגובות 😕

  6. אתון עיוורת

    יכול להיות. 😕
    כבר כתבתי ל"הנהלה". אנחנו קוראים להם כאן "אלה עם החלוקים", אמרו לי שיבדקו. הבעיה היא שהפעם התגובה פשוט התאיידה. באסה.
    כתבתי לך תודה 🙂 וכתבתי שהיה לי ידע כללי ושהפוסט שלך מילא לי חורים.
    יצא לי להיות בברצלונה ב-11 לספטמבר ( איזה תאריך אה?) ולראות איך היא מתקשטת בדגלים – זה מה שגם הדליק אצלי את הסקרנות בעניין הזה של ספרדים וקטלנים.

  7. CrazyVet

    נא לא להעליב אנשים עם חלוקים (אני אחת מהם בזמני כסטודנטית :mrgreen: ).

    שמחתי להשלים חסרים, אני מתכננת עוד כמה פוסטים בנושא (על הקטלנית כשפה ועוד כמה דברים).

  8. coralline

    איזה כיף וגם חבל.

    איזה כיף שמצאתי את הבלוג הזה, וחבל שרק עכשיו…

    אני ממש מתעניינת בכל הנושא הזה של קטלוניה-ספרד ובכלל בתרבות הקטלאנית (והספרדית אבל פחות).
    אני מגיעה לבארסה ב25 לשבוע בערך ואשמח אם תכתבי עוד פוסטים כאלו באופן כללי, ובפרט על האנשים והתרבות שם.
    אני חייבת להגיד שאני קצת חוששת מבחינת היחס של האנשים שם לישראלים, צריך להיזהר במיוחד?

  9. CrazyVet

    שלום לך קורליין ואני שמחה שאת נהנית לקרוא פה.

    לצערי לא נראה לי שאחזור לכתוב על הנושא בקרוב כי אני מאוד רחוקה ממקור ההשראה שלי לכתיבה שכזו, ובנוסף הגעגועים מקשים עליי מאוד לכתוב. את יכולה לשוטט בבלוג ולמצוא עוד כמה פניני קטלוניה שכאלה.

    אין לך מה לדאוג לגבי היחס לישראלים שם, במיוחד אם את לא מתכוונת להסתובב עטופה בדגלים או משהו בסגנון. יש שם כל כך הרבה תיירים, לא מעטים מישראל, כך שרוב הסיכויים שבכלל לא ישימו לב אלייך. חוצמזה, אם תנסי לדבר אתם קטלנית, אפילו קלוקלת, הם יישמחו מאוד.

  10. coralline

    מגניב, תודה על העצה (אגב, את יודעת איפה אוכל ללמוד מספר מילים בסיסיות לקראת הטיסה?).
    אכן ראיתי עוד רשומות מענינות 🙂
    אמשיך לעקוב למקרה שבכל זאת יתחשק לך מתישהו לכתוב בעתיד…

  11. CrazyVet

    בבקשה.

    את יכולה למצוא כלים שונים ללימוד קטלן בכתובת הזו. בהצלחה ותהני מהנסיעה 🙂